محمدتقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون درباره نقاط ضعف و قوت برنامه تلویزیونی "هفت" به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا به صراحت بگویم که با تعطیلی "هفت" مخالفم. چرا که ما مدتها بود منتظر یک برنامه سینمایی جامع در تلویزیون بوده و پیش از تشکیل "هفت" نیز مدافع پرداخت بیشتر تلویزیون به سینمای ایران بودیم. چرا که این رسانه موظف است به یاری سینما بیاید، زیر بغلش را بگیرد و نگذارد زمین بخورد.
وی افزود: البته انتظار داشتیم چنین برنامهای در خدمت رشد و تعالی سینما باشد و حشو و زوائد آن را بزداید. اما "هفت" نشان داد برنامه ضد سینمایی است. چرا که سینمای پس از انقلاب علیرغم کم و کاستیهایی که به آن داریم، دستاورد انقلاب به حساب میآید. اما "هفت" بدون داشتن نمونهای از سینمای خوب همواره به دنبال تخریب سینمای موجود بود و آن را به سمت نابودی کشانده است.
این منتقد با تصریح این مطلب که "هفت" درصدد بازگشت سینمای ایران به گذشته خود و دوران فیلمفارسی به همراه معرفی سینمای آمریکا به عنوان سینمای آرمانی بودهاست، اظهار کرد: قطعا امریکا، سینمای قدرتمندی دارد اما موضوع این است که ما در ایران چه میخواهیم؟ برنامه "هفت" نقطه ایدهآل نداشت و چون تحلیلی نبود که بر مبنای آن رو به جلو حرکت کند، به سمت زردنگاری رفت.
فهیم با اشاره به تاثیرگذاری این برنامه سینمایی همچون نشریات زرد، بد کردن اتحادیه تهیهکنندگان با مدیریت سینما، شکل دهنده اختلاف بین سینما با تلویزیون و ایجاد برخی دیگر از اغتشاشها، یادآور شد: این اتفاقات در حالی رخ داد که حداقل آموزشهایی در این برنامه به مخاطبان ارائه نشد و حتی بدنه سینما با نقد و نظراتی که در دو سال گذشته در برنامه طرح شد نیز مشکل داشتند.
وی افزود: متاسفانه در این مسیر هم رسانههای جبهه انقلاب اسلامی و متدینین و هم روشنفکران ناراضی بودند و تلویزیون باید برای این موضوع چاره اندیشی کند. گرچه اگر "هفت" موفق میشد لااقل بدنه سینما را به خود جذب کند، خوب بود!
این منتقد تصریح کرد: اما ماهیت برنامه "هفت" تنها به این شکل درآمده بود که عدهای به تماشای این برنامه مینشستند تا بدانند چه اتفاقی در سینما میافتد و چه کسی با دیگری مشکل دارد! فیالواقع تشدید دشمنی در سینمای ایران نقطه طلایی برنامه "هفت" بود که نباید این اتفاق میافتاد.
فهیم با اشاره به صدور بیانیه از سوی 21 رسانه اظهار کرد: این بیانیه کمک کرد تا دوستان بفهمند به چه وادی ورود پیدا کردند و به چه راهی برخلاف اهداف سینما میروند. جالب اینکه نگاه مدیریت سیما بر این اساس بوده که از "هفت" استفاده ابزاری کند! در حالی که این فکر کاملا اشتباه بود و این جریان فکری ناسالم بود که در "هفت" از مدیریت سیما استفاده ابزاری کرد.
وی ادامه داد: از طرفی مدیریت سینما نیز نتوانست تفاهم لازم میان سینماگران را به وجود بیاورد و "هفت" در این قضیه دخالت داشت. در حالی که میتوانست باعث تفاهم بین صنوف شود و اتفاق نظر مدیران و سینماگران را به دنبال داشته باشد. اما نه تنها تاثیرگذار واقع نشد بلکه تاثیر منفی گذاشت.
این منتقد با بیان اینکه "هفت" باید به شکلی همه جانبه نگر ادامه پیدا کند، در تشریح تغییراتی که بهتر است در این برنامه اعمال شود، گفت: امیدوارم سری جدید این برنامه از دشمنی با رسانهها اجتناب کند. چرا که "هفت" به شدت به خطوط فکری مخالف خود موضع داشت. فریدون جیرانی در مراسم تقدیر از داوران جشنواره فیلم فجر که با حضور مسئولان برگزار میشد، در حضور سینماگران خطاب به من گفت که به روزنامه کیهان سفارش کنم مطالبی ننویسند وگرنه تاریخ درباره آن قضاوت بدی خواهد کرد!
وی افزود: از آنجایی که این موضوع قبلا یک بار در جمع اظهار شده بود حالا آن را بازگو میکنم و قصدم این است که بگویم کسی که درباره رسانه مخالف خود تا این حد جانبدارانه برخورد میکند، نمیتواند به عنوان مجری در یک برنامه تلویزیونی ورود پیدا کند. چرا که موارد یک طرفهای در این برنامه بروز پیدا کرده و به ظهور میرسد که درست نیستند.
فهیم با اشاره به اینکه ما در جامعه با تکثر دیدگاه روبرو هستیم، گفت: برنامه باید به تحلیل و نقد بپردازد و متولیان آن با سعه صدر و وسعت نظر جلو بروند و بدون اعمال مواضع شخصی خودشان سینما را به چالش بکشند. بنابراین پیشنهاد میکنم تلویزیون همواره مدافع "هفت" باشد اما به همین نسبت باید در کادر تاثیرگذار این برنامه تغییرات اساسی صورت بگیرد و به سمت برنامه رادیکال چالشی در سینمای ایران و دربرگیرنده تمام بخشهای سینما حرکت کند.
نظر شما